מחירי הדירות ימשיכו לעלות. בעוד 10 שנים הם יוכפלו

צמיחת מחירי הנדל”ן בצ’כיה תימשך. זה לא נעצר על ידי המשבר הכלכלי הקשור למגיפה של נגיף הקורונה. פטר האנה, אנליסט בתחום הבנייה והנדל”ן בדלויט, אומר כי מחיר הדירות בצ’כיה עשוי אפילו להכפיל את עצמו בתוך עשר שנים

“הביקוש לנדל”ן לדיור והשקעות עדיין נמשך. אפשר להניח שהמחירים בוודאי לא יירדו. להפך, אפשר לחזות עוד יותר, אם כי לא כל כך דינמי,” אמר האנליסט פטר האנה ברוז’סטרל.

לדבריו, צ’כים רבים תופסים דירות ובתי משפחה כהשקעה שמרנית. במקום לחסוך כסף בשלב זה, הם מעדיפים להשקיע אותו בנדל”ן שמחירם ימשיך לעלות בעתיד. “זה קשור גם לאופן שבו מחיר הכסף יתפתח, כלומר כמה זמן יהיו לנו הלוואות משכנתא זולות.”

בשל העובדה שהמצב בשוק המשכנתאות חיובי למעוניינים בדיור, העניין בנדל”ן יגדל. “אם נסתכל על מערב אירופה ועל ההתפתחויות ההיסטוריות, מתברר שמחירי הנדל”ן כמעט מוכפלים כל עשר שנים. צ’כיה אינה יוצאת דופן.”

בתוך עשר שנים, מחירי הנדל”ן יכולים להיות גבוהים פי שניים ממה שהם כיום. והם יגדלו גם אז. “אין תקרה. כמובן שזה יהיה תלוי איך יתפתחו הכלכלה, הדמוגרפיה וגורמים אחרים שישפיעו על צמיחת מחירי הנדל”ן.”

והאם מחירי הדירות עולים רק בערים הגדולות? או שמא מדובר במגמה בכל רחבי הארץ? “יש שווקים גדולים, כלומר פראג וברנו, שם המחירים צומחים מהר יותר. ואז יש את החבילה של ערים אזוריות אחרות. ובקצה השני של ספקטרום רמות המחירים נמצאים אוסטרבה, קרלובי וארי ואוסטי נאד לבם, שם רמת המחירים היא הנמוכה ביותר. “

זה היה מפתיע עבור פטר האנה שמחירי הנדל”ן עלו כל כך מהר גם במהלך המגפה. “לא ציפיתי לזה, אלא ציפיתי לקיפאון או לצמיחה מתונה יותר. וההפך בדיוק התברר. במהלך הקיץ, המצב מהאביב, כשבדיקות הדירה נעצרו, לא היה חסום והשוק נע בקצב הרבה יותר מהיר”.

מחיר השכירות יורד

בניגוד למחירי הדירות, מחירי השכירות צנחו בשני גלים. בראשונה, עקב הפסקת התיירות, החליטו בעלי הדירות, הממוקמות בעיקר במרכז פראג ומיועדים להשכרה לזמן קצר, להוציא את נכסיהם בשוק דמי השכירות לטווח ארוך. כך, ההיצע גדל והמחיר ירד.

לאחר החגים, הגל השני בא בקשר לכך שההוראה באוניברסיטאות התקיימה מרחוק וסטודנטים סגרו חוזי שכירות בדירות בהן התגוררו בעבר במהלך שנת הלימודים.

WhatsApp
ברוכים הבאים ל times2
המומחים לנדל"ן בצ'כיה
יש לכם שאלות...
מוזמנים לשלוח לנו הודעה